5.12.2018 - 9.02.2019
"Savi mitu nägu"
Kondase
Keskuse neli galeriiruumi täitub kaheks kuuks keraamikaga. Kuus kunstnikku, Urmas
Bereczki, Pille Kaleviste, Karin Kalman, Lauri Kilusk, Urmas Puhkan
ja
Kärt Seppel
on eri tehnikaid, materjale ja võtteid kasutades andnud savile isikupärase näo.
Urmas Bereczki abstraktsed vormid on valminud viimasel viiel aastal kõrgkuumussavist, mis on põletatud osalt elektri- ja osalt puupõletusahjus. Mustast savist valminud tööd meenutavad oma orgaaniliste vormide ja iidsete tsivilisatsioonide vormikeelt imiteerivate kontuuridega inimkujusid. Heledal taustal üksteise kõrval seisvate tumedate kujude vahele jääv tühi ruum moodustab omakorda abstraktseid figuure.
Pille Kaleviste
installatsioon koosneb paarikümnest veisekeele kujulisest
portselanvormist, söest ja niidist. Kunstnik
on kasutanud vormivalu, raku-, elektri-, suitsu- ja puupõletustehnikat.
Karin Kalman esitab kollaaži erinevates puuahjudes põletatud töödest, kus rõhk on glasuurimata savipindade mängul, tule tööl ja eri savide kooskasutusel, kuhu kontrasti loomiseks on lisatud valge ja õhuline portselan (puu-, elektri- või gaasipõletus). Lisaks saab näha treitud portselanpeekrite sarja, kus ühed ja samad glasuurid on sõltuvalt põletusest erinevad.
Lauri Kilusk on pühendunud savi 3D-printimisele. Mõned töövõtted on lihtsamad, teised nõuavad suuremat pühendumist ning eeldavad parameetrilise disaini ja programmeerimise oskusi. Digitaalne maailm pakub ülimat täpsust, kuid samas on materjalil oma tahe ja ekraanil ulmeliselt kaunina paistnud objekt võib tegelikkuseks saades vajuda ebamääraseks klombiks.
Urmas Puhkani installatiivne teos on tõukunud ühiskonna pingestatusest ja närvilistest võbelustest, mida on võimatu ignoreerida. Ta loob 3D-pliiatsi abil savist keskkonna, milles joonistuvad välja igapäevasuhete haprad jõujooned. Põletatud ja põletamata savi hakkavad ajapikku katkema, purunema ja teisenema ning seda kõike on vaatajal võimalik jälgida.
Kärt Seppel esitleb suuri käsitsi voolitud keraamilisi vorme. Kõrgkuumussavist ja jämedast šamotist saviglasuuridega kaetud mahukad ja rasked tööd kannavad endas vastuolulist ideed lendamisest, õhus liikumise vabadust, ekslemist seotud silmade ja kukkumishirmust kärbitud tiibadega.
Näitust toetab Eesti
Kultuurkapital.