07.06. - 31.08.2014
Briti-ameerika kunstniku John Digby arhiivikollaažid "Looduse lood"
Kondase keskuse 2014. aasta olulisim välisnäitus tutvustab silmapaistva angloameerika kollaažikunstniku ja luuletaja John Digby loomingut. Digby (sündinud 1938. aastal Londonis) kollaaže on eksponeeritud nii Ameerika Ühendriikides, Ühendkuningriigis, Prantsusmaal kui Koreas. Koos oma kunstnikust abikaasa Joaniga asutas ta kümmekond aastat tagasi iseseisva kirjastuse The Feral Press, mis avaldab eksperimentaalse kallakuga raamatuid, kus värsket ilukirjandust ja esseistikat põimitakses eri laadis töötavate kunstnike illustratsioonidega. Digby on muu hulgas laialt levinud "Kollaažikunsti käsiraamatu" (The Collage Handbook) autor. Teose avaldas 1987. aastal üks maailma juhtivaid kunstiraamatute kirjastajaid Thames & Hudson ning seda on korduvalt uuesti trükitud.
John Digby huvi looduse ja selle kõikvõimalike (aja)lugude vastu sai alguse lapsepõlves, mil ta vaimustus loomadest, keda õppis tundma Londoni loomaaias, kus ta aastatel 1952 - 1957 valvurina töötas. Eriti armastas ta aega veeta linnumajade ümbruses, tema lemmikud olid faasanid. Kui Digby hakkas noore mehena luuletama, leidsid lindude ja teiste loomade graatsilised liigutused olulise koha tema loomingus. Nii on ta näiteks ühes oma luuletuses kirjutanud: "Oma loomaaeda kannan endaga ajast aega." Hiljem liikus ta luule juurest kollaažikunsti juurde, kus looduse lood tema jaoks jätkuvalt loomingulise lättena toimivad.
Digby kollaažides avaneb loodus meile pigem inimese sisemise reaalsuse kui teatava füüsilise asukohana. Kunstniku eesmärk on looduse vormide ellukutsumine, hingestamine. Nii saavad tema piltidel tõeks "pistriku silmas elav mets" või "tumeda talve koopaõhust algav karu" – kui laenata sõnu ta enda luuletustest. Nii lööb ühel tema pildil liblika tiivalöök liikvele šamaani sõnumi, teisel neelab aga ööbik alla jõehääled. Digby pildid kutsuvad vaatajat osa võtma looduse, aga miks mitte kogu oleva kokkupõimitusest.
Digby kollaažide alus on XIX sajandi filigraansed puugravüürid, mida ta skalpelli abil ümber ja edasi töötleb. Just üle-eelmise sajandi keskpaigast alates tuli praktilisel joonistusoskusel alla vanduda fotograafiale kui modernistliku ühiskonna murdelisele leiutisele. Digbyt köidab toonase pildikeele kasutamisel (kas pole perfektne joonistusoskus see, mis meid looduse vormide tajumisele kõige lähemale võib viia?) nii ajaloo säilitamine kui temale sümpaatse möödaniku taaselustamine kaasaja kontekstis. Seetõttu nimetab Digby kollaažižanrit üheks restaureerimise vormiks ning oma töid sellest lähtuvalt arhiivikollaažideks. Kunstnik võtab selle kõik ise kokku järgmiste sõnadega: "Olen oma teostega pühendunud piltide päästmisele unustuse käest. Kollaaž on järjepidevust tagav meedium, protsess, mille kaudu minevik saab tulevikuks. See ongi asjade loomulik käik."
John ja Joan Digby, Gregor Taul
*John
Digby näitus Kondase keskuses sai võimalikuks tänu Kultuurkapitali
ja Ameerika Ühendriikide suursaatkonna lahkele toetusele.